Kas ir stress?
 
Kas ir šis process, kas attīsta un vienlaikus grauj personības? Kā zināms, stress ir mūsu organisma atbildes reakcija uz jebkuru situāciju, kuru mums nākas sastapt. To rada gan labais, gan sliktais mūsu dzīvē. Stress ir kā kairinātājs, kas mūs attīsta, liek meklēt risinājumus, jaunus ceļus, atklāt un radīt progresu. Taču pārmēru liels stress, tāds ko mēs nevaram tolerēt, ir uzskatāms par disstresu, procesu, kas mūs grauj.
 
Distresa pazīmes var būt tik dažādas un variēt no nespējas koncentrēties, bailēm, trauksmes, biežas slimošanas, straujas elpošanas un sirdsdarbības, apjukuma, dusmām līdz pat vēlmei nebūt, padoties.
 
Magnija nozīme stresa vadībā
 
Magnijs ir organismam vitāli svarīgs mikroelements, kas nepieciešams visu orgānu sistēmu un funkciju veiksmīgai darbībai, jo iesaistās aptuveni 300 (!) dažādos būtiskos organisma procesos. Diemžēl stresa un slodzes apstākļos, ko cilvēki nereti izjūt diendienā, magnijs no organisma strauji zūd.
 
Būtiski - ja magnija daudzums organismā nav pietiekams, stress pastiprinās pat tad, ja nav citu kairinātāju, kas var radīt stresu. Magnija deficīta apstākļos nervu sistēma tiek pārkairināta, šūnu saražotā enerģija aizvien vairāk tiek izmantota neefektīvi, un krasi pastiprinās iekaisuma procesi. Tāpat tiek traucēti vielmaiņas procesi, un palielinās visu organisma šūnu nosliece uz bojājumu rašanos, sabrukšanu un bojāeju.
 
Visagrīnākās pazīmes, kas liecina par nepietiekamu ar uzturu saņemtā magnija daudzumu, ir:
► nemiers;
► pastiprināta uzbudināmība;
► aizkaitināmība;
► noguruma sajūta un pat depresija.
 
Jāņem vērā, ka nepārtrauktas augšanas dēļ bērniem salīdzinājumā ar pieaugušajiem nepieciešams uzņemt vairāk magnija – aptuveni 6 mg uz kilogramu ķermeņa masas:
► bērniem līdz triju gadu vecumam – 50–150 mg;
► 3–6 gadu vecumā – 200 mg;
► 6–10 gadu vecumā – 250 mg;
► 10–17 gadu vecumā – 300 mg.
 
Kā nodrošināties ar šo vērtīgo minerālvielu? Ļoti svarīgi, lai uzturā būtu vairāk zaļo dārzeņu un augļu, putraimu, graudzāļu un produktu ar augstu B6 vitamīna saturu, kas veicina magnija uzņemšanu no uztura (daudz B6 vitamīna satur banāni, ar mizu cepti kartupeļi, brūnie rīsi un griķu putraimi). Turklāt no uztura jāizslēdz vārāmā sāls, vai tā jāaizstāj ar nelielu daudzumu jūras sāls.
 
Gan bērniem, gan pieaugušajiem nepieciešamā magnija daudzuma uzņemšana ar uzturu obligāti jānodrošina no vēla rudens līdz pavasarim, kā arī laikā, kad gaidāms liels stress un slodze.